Advies kunstwerken – Elektromechanica

De sectie Elektromechanica van Expertise Beton en Staal verleent advies en maakt studies op voor allerhande projecten in het ruime domein elektromechanica. De installaties variëren van beweegbare bruggen, sluizen en stuwen, pompstations tot luchthaveninstallaties. Heel wat technische disciplines en werkingsgebieden komen daarbij aan bod. Dankzij jarenlange ervaring en expertise in combinatie met een luisterend oor voor de wensen van de klant zorgen we ervoor dat elk project op maat gemaakt wordt. 

Beschrijving

Taken

De dienst studie en adviesverlening steunt op de jarenlange opbouw van kennis en expertise van de sectie Elektromechanica van EBS.

Onder kennis en expertise verstaan we:

  • knowhow en expertise opbouwen, onderhouden en beheren

  • overlegorganen organiseren en eraan deelnemen

  • technische voorschriften opstellen of eraan meewerken

  • nieuwe technologieën opzoeken, analyseren, beoordelen en implementeren (via O&O)

  • de klant technisch-inhoudelijk bijstaan in het vormen van hun visie.

Werkveld

Onze dienstverlening is actief in de volgende technische domeinen:

  • elektriciteit (laagspanning en hoogspanning)

  • hydraulica

  • mechanica

  • automatisatie (scada, plc,..)/afstandsbediening

  • CCTV’s

Voor volgende installatietypes:

  • stuwen

  • sluizen

  • pompstations

  • beweegbare bruggen

  • roosterreinigers

  • specifieke luchthaveninstallaties

  • signalisatie

  • buitenverlichting.

Doel

De studie en adviesverlening varieert van eenvoudige, korte adviesverlening aan de klant over bovenstaande domeinen en types installaties tot de opmaak van een bestek met als doel een sleutel-op-de-deur-oplossing voor de klant te bieden. 

Voorbeeldproject: Nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve: "Een sterk staaltje NeXperta-samenwerking"

Op de Leie, ter hoogte van het West-Vlaamse Sint-Baafs-Vijve, werd in augustus een gloednieuwe sluis in gebruik genomen. De werken maken deel uit van het Europese binnenvaartproject ‘Seine Schelde Vlaanderen’, dat het Scheldebekken zal verbinden met het hart van Frankrijk. Het ontwerp van de sluis was in handen van de Xperta-afdelingen van ons departement.

 

Met haar 16 meter is de nieuwe sluis een flink stuk breder dan de andere sluizen op de Leie. Voortaan kunnen hier schepen tot 4.500 ton en met een lengte van 190 meter passeren, en zijn uitzonderlijke transporten mogelijk. Volledig nieuwe sluizen voor de binnenvaart komen nochtans niet zo vaak meer voor. “Dat komt voornamelijk omdat het type schip dat op de kanalen en rivieren vaart in de regel niet verandert”, licht studie-ingenieur Robin Timmermans van EBS toe. “Het volstaat meestal om de beweegbare onderdelen van de bestaande sluizen te vervangen, maar dan wel volgens de nieuwste technieken en inzichten. Omdat de Leie momenteel wordt klaargestoomd voor grote schepen die evenveel kunnen vervoeren als 200 vrachtwagens, was de bestaande sluis in Sint-Baafs-Vijve te klein voor het verwachte scheepvaartverkeer en moest ze vervangen worden door een nieuwe”. De sluis in Sint-Baafs-Vijve is niet de enige die recent werd gebouwd. Vorig jaar werd ook in Harelbeke een nieuwe sluis geopend en binnenkort komt er nog een in Aalst.

 

Met vereende krachten

De verschillende NeXperta-afdelingen zijn erg trots op deze verwezenlijking. “De sluis is een technisch hoogstandje met tal van vernieuwingen, onder meer op het vlak van aandrijving en draaipunten”, legt Robin uit. “Je mag ze gerust zien als het nieuwe standaardmodel in Vlaanderen. Het ontwerp van de sluis is bovendien volledig door NeXperta uitgevoerd: de afdeling EBS stond in voor het ontwerp, de studie, uitvoering en keuring van de nieuwe sluis. De voormalige afdeling EMT, die nu ook tot EBS behoort, was verantwoordelijk voor de aandrijving, bediening, automatisatie en verlichting. Geotechniek deed onderzoek naar de ondergrond en zettingen tijdens de bouw. Het Waterbouwkundig Laboratorium voerde schaalmodelproeven en simulaties uit. De afdeling ATO stond ten slotte in voor de 3D-opmetingen en positiecontroles. Een knap staaltje samenwerking, dus.”

Leie_Wielsbeke_nieuwe sluis

Termijn en capaciteit

Termijn: Elk project is voor de sectie Elektromechanica van Expertise Beton en Staal maatwerk. Afhankelijk van de omvang van het project kunnen we dit op relatief korte termijn worden uitvoeren of moeten we het inplannen in de jaarplanning van de volgende jaren. In het beginstadium van een project is het essentieel om zo vroeg mogelijk contact op te nemen met ons zodat we optimaal kunnen inspelen op je noden. 

Capaciteit: Jaarlijks behandelen we een honderdtal projecten (kleine en grote studies of adviezen), met een doorlooptijd van enkele dagen tot meerdere jaren. 

 

Aanvragen

We hebben volgende informatie nodig:

  • contactgegevens van de projectverantwoordelijke bij de klant

  • omschrijving van de vraagstelling, adviesvraag of project

  • indien van toepassing : technisch dossier van de installatie

 

 

Contact

Expertise Beton en Staal (EBS) - sectie Elektromechanica (EM)

Adres
(postadres) Koning Albert II-laan 15, bus 437
1210 Brussel
Telefoon
+32 2 553 73 56
E-mail
ebs.elektromechanica@mow.vlaanderen.be

Doelgroepen

    1. De Vlaamse Waterweg (DVW)
    2. Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW)
    3. Havenbedrijven
    4. Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK)
    5. Vlaamse Milieu-Maatschappij (VMM)