Op de Leie, ter hoogte van het West-Vlaamse Sint-Baafs-Vijve, werd in augustus een gloednieuwe sluis in gebruik genomen. De werken maken deel uit van het Europese binnenvaartproject ‘Seine Schelde Vlaanderen’, dat het Scheldebekken zal verbinden met het hart van Frankrijk. Het ontwerp van de sluis was in handen van de Xperta-afdelingen van ons departement.
Met haar 16 meter is de nieuwe sluis een flink stuk breder dan de andere sluizen op de Leie. Voortaan kunnen hier schepen tot 4.500 ton en met een lengte van 190 meter passeren, en zijn uitzonderlijke transporten mogelijk. Volledig nieuwe sluizen voor de binnenvaart komen nochtans niet zo vaak meer voor. “Dat komt voornamelijk omdat het type schip dat op de kanalen en rivieren vaart in de regel niet verandert”, licht studie-ingenieur Robin Timmermans van EBS toe. “Het volstaat meestal om de beweegbare onderdelen van de bestaande sluizen te vervangen, maar dan wel volgens de nieuwste technieken en inzichten. Omdat de Leie momenteel wordt klaargestoomd voor grote schepen die evenveel kunnen vervoeren als 200 vrachtwagens, was de bestaande sluis in Sint-Baafs-Vijve te klein voor het verwachte scheepvaartverkeer en moest ze vervangen worden door een nieuwe”. De sluis in Sint-Baafs-Vijve is niet de enige die recent werd gebouwd. Vorig jaar werd ook in Harelbeke een nieuwe sluis geopend en binnenkort komt er nog een in Aalst.
Met vereende krachten
De verschillende NeXperta-afdelingen zijn erg trots op deze verwezenlijking. “De sluis is een technisch hoogstandje met tal van vernieuwingen, onder meer op het vlak van aandrijving en draaipunten”, legt Robin uit. “Je mag ze gerust zien als het nieuwe standaardmodel in Vlaanderen. Het ontwerp van de sluis is bovendien volledig door NeXperta uitgevoerd: de afdeling EBS stond in voor het ontwerp, de studie, uitvoering en keuring van de nieuwe sluis. De voormalige afdeling EMT, die nu ook tot EBS behoort, was verantwoordelijk voor de aandrijving, bediening, automatisatie en verlichting. Geotechniek deed onderzoek naar de ondergrond en zettingen tijdens de bouw. Het Waterbouwkundig Laboratorium voerde schaalmodelproeven en simulaties uit. De afdeling ATO stond ten slotte in voor de 3D-opmetingen en positiecontroles. Een knap staaltje samenwerking, dus.”