Ondersteuning op de bouwplaats

Dienst
Projectfasen

Expertise Beton en Staal (EBS) biedt ondersteuning aan haar klanten op de bouwplaats tijdens werken voor enkele specifieke onderwerpen binnen haar expertisedomein.

Beschrijving

Taken

Expertise Beton en Staal (EBS) biedt ondersteuning op de bouwplaats tijdens de uitvoering van bepaalde werken.

De sectie Keuringen van EBS ondersteunt oa. bij :

  • toezicht op wrijvingsproeven bij het spannen van voorspanstaal na verharding van het beton (posttensioning)

EBS komt ter plaatse op de bouwplaats op een onderling overeengekomen tijdstip.

 

De sectie Keuringen van EBS ondersteunt ook, maar zeer steekproefsgewijs, oa. bij :

  • de uitvoering/vervaardiging van betonnen en stalen constructies (incl. conservering)

EBS-keuringen zal trachten om minstens éénmaal per week op de werf langs te komen. Het is echter niet de bedoeling dat de personeelsleden van EBS verondersteld worden van het werftoezicht uit te voeren.  Dit blijft de exclusieve bevoegdheid (en verantwoordelijkheid) van de aanbestedende overheid.  EBS is onmogelijk in staat om frequent op de werf toezicht uit te voeren en dient zich te beperken tot het absoluut noodzakelijke ter ondersteuning van de toezichters.

Als de keuringsagent van EBS op de werf is, dient dit steeds in het bijzijn van toezichthoudend personeel van de aanbestedende overheid te zijn.  Tijdens de rondgang wordt er dan tevens een soort van opleiding gegeven aan de toezichters, zodat ook op de dagen dat EBS niet langskomt, er een correct toezicht kan worden uitgevoerd. 

Vermits EBS niet gans de tijd en niet frequent op de werf is, zal er geen eindverslag met een eindbeoordeling door ons worden opgemaakt; er zullen enkel inspectieverslagen (na elk bezoek) worden overgemaakt.

 

Voorbeeldproject: Nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve: "Een sterk staaltje NeXperta-samenwerking"

Op de Leie, ter hoogte van het West-Vlaamse Sint-Baafs-Vijve, werd in augustus een gloednieuwe sluis in gebruik genomen. De werken maken deel uit van het Europese binnenvaartproject ‘Seine Schelde Vlaanderen’, dat het Scheldebekken zal verbinden met het hart van Frankrijk. Het ontwerp van de sluis was in handen van de Xperta-afdelingen van ons departement.

 

Met haar 16 meter is de nieuwe sluis een flink stuk breder dan de andere sluizen op de Leie. Voortaan kunnen hier schepen tot 4.500 ton en met een lengte van 190 meter passeren, en zijn uitzonderlijke transporten mogelijk. Volledig nieuwe sluizen voor de binnenvaart komen nochtans niet zo vaak meer voor. “Dat komt voornamelijk omdat het type schip dat op de kanalen en rivieren vaart in de regel niet verandert”, licht studie-ingenieur Robin Timmermans van EBS toe. “Het volstaat meestal om de beweegbare onderdelen van de bestaande sluizen te vervangen, maar dan wel volgens de nieuwste technieken en inzichten. Omdat de Leie momenteel wordt klaargestoomd voor grote schepen die evenveel kunnen vervoeren als 200 vrachtwagens, was de bestaande sluis in Sint-Baafs-Vijve te klein voor het verwachte scheepvaartverkeer en moest ze vervangen worden door een nieuwe”. De sluis in Sint-Baafs-Vijve is niet de enige die recent werd gebouwd. Vorig jaar werd ook in Harelbeke een nieuwe sluis geopend en binnenkort komt er nog een in Aalst.

 

Met vereende krachten

De verschillende NeXperta-afdelingen zijn erg trots op deze verwezenlijking. “De sluis is een technisch hoogstandje met tal van vernieuwingen, onder meer op het vlak van aandrijving en draaipunten”, legt Robin uit. “Je mag ze gerust zien als het nieuwe standaardmodel in Vlaanderen. Het ontwerp van de sluis is bovendien volledig door NeXperta uitgevoerd: de afdeling EBS stond in voor het ontwerp, de studie, uitvoering en keuring van de nieuwe sluis. De voormalige afdeling EMT, die nu ook tot EBS behoort, was verantwoordelijk voor de aandrijving, bediening, automatisatie en verlichting. Geotechniek deed onderzoek naar de ondergrond en zettingen tijdens de bouw. Het Waterbouwkundig Laboratorium voerde schaalmodelproeven en simulaties uit. De afdeling ATO stond ten slotte in voor de 3D-opmetingen en positiecontroles. Een knap staaltje samenwerking, dus.”

Leie_Wielsbeke_nieuwe sluis

Termijn en capaciteit

Termijn: De termijn wordt vastgelegd in overleg met de klant.

Aanvragen

We hebben de volgende informatie nodig:

  • vereiste voorwaarden en eigenschappen (volgens opdrachtdocumenten en goedgekeurde plannen/technische fiches)
  • plaats van de gewenste interventie
  • datum van de gewenste interventie.

Verdere input voor de specifieke dienst zal door de behandelaar binnen EBS opgevraagd worden als de dienst aangevraagd wordt.

Contact

Expertise Beton en Staal (EBS) - Keuringen beton

Adres
(postadres) Koning Albert II-laan 15, bus 437
1210 Brussel
Telefoon
+32 2 553 73 56
E-mail
ebs.keuringen@vlaanderen.be
Website

Expertise Beton en Staal (EBS) - Keuringen

Adres
(postadres) Koning Albert II-laan 15, bus 437
1210 Brussel
Telefoon
+32 2 553 73 56
E-mail
ebs.keuringen@vlaanderen.be
Website

Doelgroepen

    1. Agentschap voor Natuur en bos (ANB)
    2. Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
    3. De Lijn
    4. De Vlaamse Waterweg (DVW)
    5. De Werkvennootschap
    6. Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW)
    7. Externe klanten
    8. Havenbedrijven
    9. Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO)
    10. Lantis
    11. Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK)
    12. Onroerend Erfgoed (OE)
    13. Vlaamse Milieu-Maatschappij (VMM)

Gerelateerde dienstverlening