Topografie en Fotogrammetrie (algemeen)

De cel Fotogrammetrie-Topografie (cel FT) biedt ondersteuning en advies bij topografische en fotogrammetrische opmetingen. Onze ervaren topografen gaan samen met de opdrachtgever op zoek naar de meest efficiënte oplossing. We gebruiken traditionele en innovatieve technieken om het gewenste professionele resultaat te behalen.

Beschrijving

instrumenten FT

Binnen de cel Fotogrammetrie-Topografie (cel FT) worden diverse topografische en fotogrammetrische instrumenten en technieken ingezet in functie van:

  • Infrastructuur(werken)
    • Monitoring tijdens werken
    • Monitoring na uitvoering van werken
  • Controle en/of inspectie van kunstwerken
  • Monitoring van kunstwerken
  • (Wetenschappelijk) onderzoek
  • Inzet en validatie van innovatieve meettechnieken
  • Validatie en ondersteuning van andere meettechnieken

Daarbij zet de cel FT zowel klassieke als innovatieve instrumenten in:

  • Totaalstations 0,5” en 1” voor opmetingen met (sub-)cm tot mm-nauwkeurigheid
  • Waterpastoestellen voor hoogtemetingen met mm-nauwkeurigheid
  • RTK-GPS
  • 3D -laserscanner (zie Laserscanning – monitoring en 3D-modellering)
  • Diverse drones met diverse RGB-camera’s (zie Drone – monitoring, survey en inspectie)

 

Kennispartner

De cel FT is ook een belangrijke kennispartner inzake topografische en fotogrammetrische technieken. Onze ervaren topografen en landmeters stellen hun expertise ter beschikking om input en ondersteuning te bieden aan de opdrachtgever. Wij volgen de evoluties in de topografische meettechnieken en de inzet van dronetechnologie nauw op.

Met een aantal technieken experimenteren wij zelf en stellen wij de opgedane kennis en ervaring graag ter beschikking.

Samen met de opdrachtgever gaan wij na wat de (meer)waarde van een nieuwe of innovatieve techniek kan zijn. Er wordt een proef opgezet en de data van deze proef worden gevalideerd door middel van een aantal controlemetingen op basis van de klassieke technieken.

 

Voorbeeldproject: Monitoring brug en jaagpad in Schoonaarde

Opvolging van de stabiliteit van de brug en het jaagpad naar aanleiding van oeverafschuiving stroomafwaarts van de brug in opdracht van de afdeling Geotechniek.

foto oeverafschuiving jaagpad
Voorbeeldproject: Controle monitoring Kieldrechtsluis

We monitorden de referentiepunten op een damwand waaraan de meetapparatuur van de afdeling Geotechniek gekoppeld was. Zo controleerden we of de damwand, die als nulpunt werd aangehouden voor de metingen van de afdeling Geotechniek, niet bewoog ten opzichte van een onafhankelijke basis buiten de werfzone.

foto bouwwerf Kieldrechtsluis
Voorbeeldproject: Nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve: "Een sterk staaltje NeXperta-samenwerking"

Op de Leie, ter hoogte van het West-Vlaamse Sint-Baafs-Vijve, werd in augustus een gloednieuwe sluis in gebruik genomen. De werken maken deel uit van het Europese binnenvaartproject ‘Seine Schelde Vlaanderen’, dat het Scheldebekken zal verbinden met het hart van Frankrijk. Het ontwerp van de sluis was in handen van de Xperta-afdelingen van ons departement.

 

Met haar 16 meter is de nieuwe sluis een flink stuk breder dan de andere sluizen op de Leie. Voortaan kunnen hier schepen tot 4.500 ton en met een lengte van 190 meter passeren, en zijn uitzonderlijke transporten mogelijk. Volledig nieuwe sluizen voor de binnenvaart komen nochtans niet zo vaak meer voor. “Dat komt voornamelijk omdat het type schip dat op de kanalen en rivieren vaart in de regel niet verandert”, licht studie-ingenieur Robin Timmermans van EBS toe. “Het volstaat meestal om de beweegbare onderdelen van de bestaande sluizen te vervangen, maar dan wel volgens de nieuwste technieken en inzichten. Omdat de Leie momenteel wordt klaargestoomd voor grote schepen die evenveel kunnen vervoeren als 200 vrachtwagens, was de bestaande sluis in Sint-Baafs-Vijve te klein voor het verwachte scheepvaartverkeer en moest ze vervangen worden door een nieuwe”. De sluis in Sint-Baafs-Vijve is niet de enige die recent werd gebouwd. Vorig jaar werd ook in Harelbeke een nieuwe sluis geopend en binnenkort komt er nog een in Aalst.

 

Met vereende krachten

De verschillende NeXperta-afdelingen zijn erg trots op deze verwezenlijking. “De sluis is een technisch hoogstandje met tal van vernieuwingen, onder meer op het vlak van aandrijving en draaipunten”, legt Robin uit. “Je mag ze gerust zien als het nieuwe standaardmodel in Vlaanderen. Het ontwerp van de sluis is bovendien volledig door NeXperta uitgevoerd: de afdeling EBS stond in voor het ontwerp, de studie, uitvoering en keuring van de nieuwe sluis. De voormalige afdeling EMT, die nu ook tot EBS behoort, was verantwoordelijk voor de aandrijving, bediening, automatisatie en verlichting. Geotechniek deed onderzoek naar de ondergrond en zettingen tijdens de bouw. Het Waterbouwkundig Laboratorium voerde schaalmodelproeven en simulaties uit. De afdeling ATO stond ten slotte in voor de 3D-opmetingen en positiecontroles. Een knap staaltje samenwerking, dus.”

Leie_Wielsbeke_nieuwe sluis

Termijn en capaciteit

Termijn: De cel Fotogrammetrie-Topografie heeft projectverantwoordelijken die rechtstreeks in contact staan met de klant. De verantwoordelijke bespreekt elke aanvraag met de klant en onderzoekt de haalbaarheid. De gemaakte afspraken worden schriftelijk bevestigd. Wanneer een aanvraag niet haalbaar is, brengt de projectverantwoordelijke de opdrachtgever hiervan op de hoogte.

Capaciteit: Het team bestaat uit 2 topografen en 2 gecertificeerde dronepiloten. De cel Fotogrammetrie-Topografie wil haar opdrachtgevers vooral ondersteunen bij kortetermijnopdrachten. De cel voert opdrachten uit met een omvang van maximaal 30 mandagen.

Aanvragen

Een aanvraag dient u in via ato.ft@mow.vlaanderen.be

We hebben de volgende informatie nodig:

  • contactgegevens projectverantwoordelijke klant
  • doel van de opdracht (waarvoor zal het resultaat gebruikt worden)
  • locatie van de opdracht (adresgegevens, aanduiding in Google Maps, …)
  • gewenst resultaat
  • gewenste streefdatum.

Contact

ATO – cel Fotogrammetrie Topografie

Doelgroepen

    1. Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
    2. De Lijn
    3. De Vlaamse Waterweg (DVW)
    4. De Werkvennootschap
    5. Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW)
    6. Lantis
    7. Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK)
    8. Vlaamse Milieu-Maatschappij (VMM)

Gerelateerde dienstverlening