EBS/2020.02 Uitvoeren van toezicht op las- en conserveringswerken

Raamcontract

Dit is een raamcontract voor het uitbesteden van toezichtsopdrachten inzake het opvolgen van las- en/of conserveringswerken voor staalconstructies (damplanken, buispalen, (onderdelen van) bruggen, sluizen, stuwen, … ) en dit in werkhuizen binnen of buiten Vlaanderen en/of werven binnen Vlaanderen. 
 

Er zijn twee percelen: 

  • Perceel 1 betreft het toezicht op laswerken. 

gegund aan SECO 

  • Perceel 2 betreft het toezicht op staalconstructiewerken. 

Gegund aan CPC 

Beschrijving

Looptijd/uitvoeringstermijn

-

Status
Lopend
Leverancier(s)
SECO
CPC

Perceel 1 – Toezicht Staalconstructiewerken

De opdrachtnemer voorziet in de inzet van opgeleide en ervaren profielen.
De opdrachtnemer stelt een voldoende krachtige laptop ter beschikking van de ingezette profielen en voorziet hierop de licenties van de software nodig voor het uitvoeren van de opdracht (minimaal Excel, Word).

 

Kwalificaties:

  • Het personeel dat effectief het toezicht uitvoert in de bedrijven beschikt over minstens 2j nuttige ervaring in de sector van laswerken van constructiestaal en is bij voorkeur in het bezit van een diploma ‘Lasinspectie VT(w)-2’ https://www.bilibs.be/lasinspectie-vtw-2 .
  • De verantwoordelijke van het personeel dat het toezicht uitvoert is minstens in het bezit van een diploma industrieel ingenieur of master in de industriële wetenschappen.

 

Toezicht

  • De constructeur bezorgt de rapporten van industriële zelfcontrole aan de dienstverlener binnen de week na de effectieve controle. Indien dit niet gebeurt, dient de aanbestedende overheid hiervan op de hoogte te worden gebracht door de dienstverlener. De dienstverlener beoordeelt deze registraties op de overeenkomstigheid ervan met het bijzonder bestek en rapporteert hierover in de verslaggeving aan de aanbestedende overheid. Er wordt een apart verslag opgemaakt voor elk afzonderlijk bijzonder bestek waartoe de constructie behoort.
  • Tijdens het bezoek wordt er toezicht uitgevoerd op de in uitvoering zijnde werken, de reeds uitgevoerde werken, geverifieerd of de verwerkte materialen conform bijzonder bestek zijn, worden de registraties van de zelfcontroles geverifieerd (op hun volledigheid en correctheid), worden er zelfcontroles bijgewoond, wordt het personeel geauditeerd (toepassing procedures, correcte opleidingen/certificaten/…), worden vorderingsstaten geverifieerd en gevalideerd, …
  • Er worden enkel prestaties overdag en op werkdagen verwacht (dus niet in het weekend, ’s nachts of op feestdagen).
  • De inplanning van de bezoeken gebeurt in overleg met de aanbestedende overheid. Per opdracht wordt er voorafgaandelijk gezamenlijk een overzicht van de uit te voeren taken en een raming opgesteld van het aantal te presteren uren.
  • De apparatuur van de dienstverlener die gebruikt wordt, is gekalibreerd overeenkomstig de geldende normen, en de kalibratie werd maximaal 12 maanden vóór het effectieve gebruik uitgevoerd. Er is geen speciale apparatuur noodzakelijk voor het uitvoeren van het toezicht.
  • Na ieder bezoek aan het bedrijf wordt binnen de werkdag een verslag (bezoekverslag) opgemaakt (en overgemaakt aan de aanbestedende overheid) met alle bevindingen en foto’s van de vaststellingen en overzichtsfoto’s voor de ‘stand van zaken’. Er wordt een apart verslag opgemaakt voor elk afzonderlijk bijzonder bestek waartoe de constructie behoort.
  • Na elke afgewerkt deel van de constructie wordt een apart beoordelingsverslag opgemaakt (inclusief besluit) binnen de week. In het besluit wordt expliciet gesteld of de constructie conform bijzonder bestek is (of niet) , dit besluit zal dus gebaseerd zijn op het steekproefsgewijs toezicht van de dienstverlener enerzijds en de resultaten van de industriële zelfcontrole van de constructeur anderzijds.
  • Alle verslaggeving wordt per mail via EBS.keuringen@vlaanderen.be overgemaakt aan de aanbestedende overheid, met vermelding van dossier- en opdrachtnummer.
  • De Wettelijk voorzien keuringstermijnen blijven van toepassing, en de dienstverlener is verantwoordelijk voor het opvolgen hiervan.

 

De betaling geschiedt per gepresteerd uur.

Per bezoek worden volgende zaken forfaitair in rekening gebracht:

  • voor verslaggeving toezichter : 1u toezichter voor 1 verslag + 0,5 u voor elk extra verslag

  • voor verificatie en validatie verslaggeving : 1u verantwoordelijke voor 1 verslag + 0,5 u voor elke extra verslag

 

Perceel 2 – Toezicht Conservering van staalconstructies

De opdrachtnemer voorziet in de inzet van opgeleide en ervaren profielen.

De opdrachtnemer stelt een voldoende krachtige laptop ter beschikking van de ingezette profielen en voorziet hierop de licenties van de software nodig voor het uitvoeren van de opdracht (minimaal Excel, Word).

 

Kwalificaties:

  • Het personeel dat effectief het toezicht uitvoert in de bedrijven beschikt over minstens 2j nuttige ervaring in de sector van conservering van constructiestaal en is bij voorkeur in het bezit van een diploma ‘Nace CIP level 1’ https://www.nace.org/education/courses-by-program/coating-inspectorprogram/cip-1 ) -of gelijkwaardig bv. SSPC of Frosio-, of beter nog van een diploma ‘Nace CIP level 2’ https://naceinstitute.org/institute/certification/coatinginspector/cip-2 ) -of gelijkwaardig bv. SSPC of Frosio-.
  • De verantwoordelijke van het personeel dat het toezicht uitvoert is minstens in het bezit van een diploma industrieel ingenieur of master in de industriële wetenschappen.

 

Toezicht

  • De applicateur bezorgt de rapporten van industriële zelfcontrole aan de dienstverlener binnen de werkdag na de effectieve controle. Indien dit niet gebeurt, dient de aanbestedende overheid hiervan op de hoogte te worden gebracht door de dienstverlener. De dienstverlener beoordeelt deze registraties op de overeenkomstigheid ervan met het bijzonder bestek en rapporteert hierover in de verslaggeving aan de aanbestedende overheid. Er wordt een apart verslag opgemaakt voor elk afzonderlijk bijzonder bestek waartoe de constructie behoort.
  • Tijdens het bezoek wordt er toezicht uitgevoerd op de in uitvoering zijnde werken, de reeds uitgevoerde werken, geverifieerd of de verwerkte materialen conform bijzonder bestek zijn, worden de registraties van de zelfcontroles geverifieerd (op hun volledigheid en correctheid), worden er zelfcontroles bijgewoond, wordt het personeel geauditeerd (toepassing procedures, correcte opleidingen/certificaten/…), worden vorderingsstaten geverifieerd en gevalideerd, …
  • Er worden enkel prestaties overdag en op werkdagen verwacht (dus niet in het weekend, ’s nachts of op feestdagen).
  • De inplanning van de bezoeken gebeurt in overleg met de aanbestedende overheid. Per opdracht wordt er voorafgaandelijk gezamenlijk een overzicht van de uit te voeren taken en een raming opgesteld van het aantal te presteren uren.
  • De apparatuur van de dienstverlener die gebruikt wordt, is gekalibreerd overeenkomstig de geldende normen, en de kalibratie werd maximaal 12 maanden vóór het effectieve gebruik uitgevoerd. Er is geen speciale apparatuur noodzakelijk voor het uitvoeren van het toezicht.
  • Na ieder bezoek aan het bedrijf wordt binnen de werkdag een verslag (bezoeksverslag) opgemaakt (en overgemaakt aan de aanbestedende overheid) met alle bevindingen en foto’s van de vaststellingen en overzichtsfoto’s voor de ‘stand van zaken’. Er wordt een apart verslag opgemaakt voor elk afzonderlijk bijzonder bestek waartoe de constructie behoort.
  • Na elke afgewerkt deel van de constructie wordt een apart beoordelingsverslag opgemaakt (inclusief besluit) binnen de week. In het besluit wordt expliciet gesteld of de conservering conform bijzonder bestek is (of niet), dit besluit zal dus gebaseerd zijn op het steekproefsgewijs toezicht van de dienstverlener enerzijds en de resultaten van de industriële zelfcontrole van de applicateur anderzijds.
  • Alle verslaggeving wordt per mail via EBS.keuringen@vlaanderen.be overgemaakt aan de aanbestedende overheid, met vermelding van dossier- en opdrachtnummer.
  • De Wettelijk voorzien keuringstermijnen blijven van toepassing, en de dienstverlener is verantwoordelijk voor het opvolgen hiervan.

 

De betaling geschiedt per gepresteerd uur.
Per bezoek worden volgende zaken forfaitair in rekening gebracht:

  • voor verslaggeving toezichter : 1u toezichter voor 1 verslag + 0,5 u voor elk extra verslag
  • voor verificatie en validatie verslaggeving : 0,5u verantwoordelijke per verslag

 

    Algemene bepalingen voor perceel 1 en perceel 2

      Onderstaande kosten worden, al dan niet forfaitair, betaald door de aanbestedende overheid aan de dienstverlener, en dit afhankelijk van de afstand van de keuringsplaats tot de werf. Deze kosten worden vergoed via de GS-post “verplaatsingen (hotel, vluchten, auto’s,…)”

      Geval 1: De keuringsplaats bevindt zich binnen een straal van 250 km te rekenen vanaf de werf.

      Perceel 1 : Er wordt minstens om de 5 werkdagen één bezoek (van minstens 4u) door de dienstverlener voorzien.

      Perceel 2 : Er wordt minstens om de 3 werkdagen één bezoek (van minstens 4u) door de dienstverlener voorzien.

      Voor de verplaatsingen van de toezichter van de dienstverlener worden forfaitair 2u aan tarief toezichter-verplaatsing aangerekend (per bezoek). Er worden geen andere kosten vergoed.

       

      Geval 2: De keuringsplaats bevindt zich tussen een straal van 250 km en 500 km gesitueerd van de werf.

      Perceel 1 : Er wordt minstens om de 5 werkdagen één bezoek (van minstens 4u) door de dienstverlener voorzien.

      Perceel 2 : Er wordt minstens om de 3 werkdagen één bezoek (van minstens 4u) door de dienstverlener voorzien.

      Voor de verplaatsingen van de toezichter van de dienstverlener worden forfaitair 4u aan tarief toezichter-verplaatsing aangerekend (per bezoek). Er worden geen andere kosten vergoed.

       

      Geval 3: De keuringsplaats bevindt zich tussen een straal van 500 km en 4000 km gesitueerd van de werf.

      Perceel 1 : Er wordt minstens om de 10 werkdagen één bezoek (van minstens 8u) door de dienstverlener voorzien.

      Perceel 2 : Er wordt minstens om de 6 werkdagen één bezoek (van minstens 4u) door de dienstverlener voorzien.

      Voor de verplaatsingen van de toezichter van de dienstverlener worden forfaitair 16u aan tarief toezichter-verplaatsing aangerekend (per bezoek).

      De reis- en verblijfkosten worden integraal (gewoon aan 100%) terugbetaald op basis van de voorgelegde bewijsstukken.

      • Reiskosten wagen : gebaseerd op de vergoeding voor het gebruik van een privévoertuig volgens de artikelen VII 75 t.e.m. VII 84 van het Besluit van de Vlaamse regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid (Vlaams Personeelsstatuut of VPS) en latere wijzigingen en aanvullingen (afstand te rekenen vanaf de werf);
      • Reiskosten vliegtuig : gebaseerd op de prijs van een vliegtuigticket in economy class;
      • Verblijfkosten: De hotelovernachtingen worden integraal terugbetaald maar met een maximaal bedrag gebaseerd op de artikelen VII 85 t.e.m. VII 85sexiesdecies van het Besluit van de Vlaamse regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid (Vlaams Personeelsstatuut of VPS) en latere wijzigingen en aanvullingen.

      Er worden geen andere kosten vergoed.

       

      Geval 4: De keuringsplaats bevindt zich verder dan een straal van 4000 km gesitueerd van de werf.

      Perceel 1 : Er wordt minstens om de 20 werkdagen één bezoek (van minstens 16u) door de dienstverlener voorzien.

      Perceel 2 : Er wordt minstens om de 10 werkdagen één bezoek (van minstens 8u) door de dienstverlener voorzien.

      Voor de verplaatsingen van de toezichter van de dienstverlener worden forfaitair 32u aan tarief toezichter-verplaatsing aangerekend (per bezoek).

      De reis- en verblijfkosten worden integraal (gewoon aan 100%) terugbetaald op basis van de voorgelegde bewijsstukken.

      • Reiskosten wagen : gebaseerd op de vergoeding voor het gebruik van een privévoertuig volgens de artikelen VII 75 t.e.m. VII 84 van het Besluit van de Vlaamse regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid (Vlaams Personeelsstatuut of VPS) en latere wijzigingen en aanvullingen (afstand te rekenen vanaf de werf);
      • Reiskosten vliegtuig : gebaseerd op de prijs van een vliegtuigticket in business class;
      • Verblijfkosten: De hotelovernachtingen worden integraal terugbetaald maar met een maximaal bedrag gebaseerd op de artikelen VII 85 t.e.m. VII 85sexiesdecies van het Besluit van de Vlaamse regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid (Vlaams Personeelsstatuut of VPS) en latere wijzigingen en aanvullingen.

      Er worden geen andere kosten vergoed.

      Hoe er gebruik van maken?

      Voor: Beleidsdomein MOW en omgeving 

      1.  Per bestelling zal de aanbesteder een opdrachtomschrijving opmaken met daarin de relevante technische gegevens, de gewenste uitvoeringstermijn en gerelateerde documenten. Ze zal deze aan inschrijver bezorgen met de vraag om een offerte in te dienen voor deze concrete bestelopdracht. Meerdere opdrachtverzoeken kunnen gelijktijdig verstuurd worden. Opdrachtnemer dient binnen 2 werkdagen zijn eventuele vragen en zijn verzoek tot verdere inlichtingen overmaken.
      2. De opdrachtnemer bevestigt onmiddellijk de ontvangst van de vraag tot opmaak offerte.
      3. Binnen 5 werkdagen bezorgt de opdrachtnemer aan de aanbesteder een offerte. De offerte bevat:
        o Het offerteformulier
        o Een ingevulde inventaris. De prijs dient hierbij bepaald te worden met de eenheidsprijzen die hij gebruikt heeft voor de offerte van de raamovereenkomst. Hij maakt zelf een inschatting  van de benodigde hoeveelheden van de verschillende posten die nodig zijn om de bestelling volgens de technische vereisten van het bestek tot een goed einde te brengen.
      4. De aanbesteder keurt de offerte goed of verzoekt de opdrachtnemer te onderhandelen over de ingediende offerte.
      5. De bestelling start op de datum vermeld in het aanvangsbevel. Hierin zal de uitvoeringstermijn vermeld worden. Dit aanvangsbevel zal zowel via e-mail als per brief overgemaakt worden aan de opdrachtnemer.
      6. De bestelling wordt afgerond bij de definitieve aanvaarding van de resultaten van de opdracht.

      Neem contact op met EBS - Sven Van Wallendael (sven.vanwallendael@mow.vlaanderen.be) of Bart Verbeke (bart.verbeke@mow.vlaanderen.be) als u van dit raamcontract gebruik wilt maken.

      Contact

      Expertise Beton en Staal (EBS)

      Adres
      (postadres) Koning Albert II-laan 15, bus 437
      1210 Brussel
      Telefoon
      +32 2 553 73 56
      E-mail
      expertise.betonenstaal@vlaanderen.be
      Website

      Expertise Beton en Staal (EBS) - Keuringen

      Adres
      (postadres) Koning Albert II-laan 15, bus 437
      1210 Brussel
      Telefoon
      +32 2 553 73 56
      E-mail
      ebs.keuringen@vlaanderen.be
      Website