EBS/2023.01 Uitvoeren van technische controle bij het ontwerp en de uitvoering van investeringsprojecten

Raamcontract

Dit is een raamcontract voor de technische controle van studies en/of uitvoering van projecten. Deze controle gebeurt als onafhankelijke derde ten bate van de belangen van de aanbestedende overheid (of opdrachtgevers waarvoor de aanbestedende overheid optreedt als aankoopcentrale) en hebben mogelijks ook betrekking op de verzekeringsrisico’s i.h.k.v. de 10-jarige aansprakelijkheid van aannemers en architecten. De tussenkomst van het controlebureau laat toe de risico's die de oprichters lopen, te dekken bij verzekeringsmaatschappijen aanvaard door de aanbestedende overheid, alsook de nodige ondersteuning en zekerheid te bieden aan de aanbestedende overheid.

 

gegund aan SECO 

Beschrijving

Looptijd/uitvoeringstermijn

-

Status
Lopend
Leverancier(s)
SECO

Er zijn zes types van bestellingen op dit raamcontract:

  1. Technische Controle
  2. Technische controle van de uitvoering van de aangewezen werken
  3. Verlenen van assistentie aan de opdrachtgever
  4. Onvoorzien diversen
  5. Toezicht Staalconstructiewerken
  6. Toezicht Conservering van staalconstructies

 

 

 

Type 1: Technische controle 

 

De opdrachtnemer zal een technische controle uitvoeren van het ontwerp. De opdrachtnemer staat in deze fase in voor het:

 

De technische controle van het ontwerp omvat onder meer studie en nazicht van:

  • de ontwerpplannen;
  • het bestek;
  • de opmeting;
  • uitgangspuntennota’s;
  • de verschillende onderzoeken, met inbegrip van het grondonderzoek, die in het kader van het project werden uitgevoerd en zullen uitgevoerd worden;
  • berekeningsnota’s;
  • modelproeven;
  • aanbestedingsplannen;
  • uitvoeringsplannen;
  • werkhuistekeningen;
  • uitvoeringsprocedures;
  • technische fiches;
  • evaluatie van de verschillende controleproeven die in het kader van de burgerlijke bouwkunde voorkomen;
  • kwaliteitsplannen;
  • lasplannen;
  • lasdossiers;
  • ITP’s.

Waarbij ook volgende aspecten gecontroleerd worden:

  • Richtlijnen uit het SB260;
  • duurzaamheid (100 jarige levensduur);
  • economisch ontwerp;
  • onderhoudbaarheid;
  • uitvoerbaarheid (ook de tijdelijke fasen indachtig);
  • Inspecteerbaarheid;
  • Codes van goede praktijk.

 

 

De opdrachtnemer verplicht zich ook tot het melden van alle elementen die tot een besparing kunnen leiden mits naleving van de voorwaarden en beschrijvingen uit de opdrachtdocumenten en zonder daarbij de stabiliteit of de duurzaamheid van de werken in het gedrang te brengen.

 

De resultaten van deze technische controle worden telkens gebundeld in een schriftelijk verslag dat wordt bezorgd aan de opdrachtgever binnen de wettelijke maximale termijn (zie art. 36 van het KB van uitvoering) nadat de documenten werden overhandigd. De maximale termijnen voor nazicht blijven van toepassing wanneer twee of meerdere dossiers gelijktijdig worden overgemaakt.

 

De opdrachtnemer zal de eventuele aanpassingen in het dossier verder opvolgen en de eventuele resterende opmerkingen bundelen in schriftelijke verslagen die worden bezorgd aan de opdrachtgever.

 

De opdrachtnemer staat ook in voor de opvolging en verifieert binnen de wettelijke termijn of de gevraagde aanpassingen ingewerkt zijn. Hierdoor kunnen meerdere nazichten van één dossier nodig zijn.

 

Tijdens de drie ontwerpfases van een project adviseert de opdrachtnemer de opdrachtgever. Hiertoe zal de opdrachtnemer eventueel dienen deel te nemen aan overlegvergaderingen. Een dergelijke overlegvergadering kan worden gevraagd door de opdrachtgever dan wel door de opdrachtnemer, en wordt gehouden binnen de 2 weken na de datum van de aanvraag op locatie gekozen door de opdrachtgever. Per overlegvergadering kunnen meerdere projecten besproken worden. Er wordt gestreefd naar een maximumduur van 3 uur per overlegvergadering.

De kost van de vergaderingen is inbegrepen in het opgegeven percentage in de inventaris.

 

Finaal levert de opdrachtnemer een attest af, waarin de goedkeuring over het ontwerpdossier wordt gegeven volgens bovenvermelde aspecten.

 

 

Type 2: Technische controle van de uitvoering van de aangewezen werken

 

 

Tijdens de uitvoeringsfase van een project adviseert de opdrachtnemer de opdrachtgever. Onder meer de volgende taken zullen door de opdrachtnemer moeten uitgevoerd worden teneinde de risico’s verbonden aan de te controleren werken te verminderen en de stabiliteit en de duurzaamheid van de werken te garanderen. De onderstaande lijst is niet limitatief, maar een opsomming van prestaties die het vooropgesteld doel moeten waarborgen:

 

  • de technische controle van de uitvoering van de werken:
    • naleving van de voorschriften van het bouwdossier, van de opdrachtdocumenten en van de plannen;
    • naleving van SB260, voorgeschreven normen en andere aanbevelingen;
    • naleving van de regels van de goede kunst;
  • de kwaliteitscontrole van de gebruikte materialen, zoals omschreven op de site van EBS, https://expertisebetonenstaal.be/keuring
  • toezicht op de productie en uitvoering in het werkhuis zoals omschreven op de site van EBS, https://expertisebetonenstaal.be/keuring
  • het bijwonen van werfvergaderingen op vraag van de opdrachtgever;
  • het uitvoeren van controles op de werf:
    • Er is geen permanente aanwezigheid vereist op de werf.  Wel zal er een minimum aantal  controlebezoeken en inspecties op de bouwplaats moeten worden uitgevoerd, waarbij er wordt gestreefd naar gemiddeld 3 controlebezoeken per maand dat de uitvoering van te controleren werken bezig is.
    • Een voorstel van het minimumaantal controlebezoeken en inspecties moet door de opdrachtnemer in zijn offerte worden opgenomen per project.
    • Na elke controle wordt een verslag bezorgd aan de opdrachtgever en eventueel andere betrokkenen, en dit ten laatste de laatste drie werkdagen na het controlebezoek.
    • De opdrachtnemer zal zijn controlebezoeken inplannen in functie van de vooruitgang van de werkzaamheden en eventueel de frequentie daarvan verhogen in cruciale fasen;
  • de controle van de keuringen die voorgeschreven worden;
  • het leveren van bijstand bij de voorlopige oplevering. Dit omvat een inspectie van het geheel van de uitgevoerde werken en het opstellen van een eindverslag na de voorlopige oplevering met alle eventueel gemaakte opmerkingen, voorbehouden, niet conform zijn en gebreken;
  • het afleveren van een attest van technische controle dat kan gebruikt worden in het kader van de verzekering van de tienjarige aansprakelijkheid.

 

Tijdens de uitvoering van zijn opdracht zoals hierboven beschreven, verplicht de opdrachtnemer er

zich toe:

 

  • de opdrachtgever bij te staan om de meest economische maatregelen te treffen bij het verhelpen van de fouten en tekortkomingen door hem vastgesteld;
  • het melden van alle elementen die tot een besparing kunnen leiden mits naleving van de voorwaarden en beschrijvingen uit de opdrachtdocumenten en zonder daarbij de stabiliteit of de duurzaamheid van de werken in het gedrang te brengen.

 

De opdrachtnemer brengt ter kennis van de opdrachtgever elk gebrek of elke

tekortkoming die hij vaststelt en die van aard is de stabiliteit of de duurzaamheid van de

gecontroleerde werken in gevaar te brengen. Zo de opdrachtgever het nodig oordeelt,

neemt zij al de maatregelen om eraan te verhelpen. Indien deze maatregelen niet genomen worden,

behoudt de opdrachtnemer het recht om naarmate de belangrijkheid van het gebrek of van de

tekortkoming zijn controle over het geheel of een deel van de werken te schorsen, in zulk geval laat

hij dit aan de opdrachtgever kennen door een per post aangetekende brief. De controle zal

kunnen worden hervat indien de opdrachtgever tijdig beslist, maar ten laatste drie

maanden na de schorsing, de nodige maatregelen te treffen.

 

De opdrachtnemer moet ook instaan voor de controle (studie en uitvoering) van tijdelijke toestanden en constructies.

 

 

Type 3: Verlenen van assistentie aan de opdrachtgever

 

De opdrachtnemer adviseert de opdrachtgever. Voor sommige projecten kan de

opdrachtgever een beroep doen op ad hoc advies van de opdrachtnemer in verband met

specifieke vragen bij bepaalde projecten, zelfs indien voor dit project niet de totale controleopdracht aan het controlebureau werd opgedragen. Hiertoe kunnen naast het nazicht van door de opdrachtgever voorgelegde documenten ook overlegvergaderingen georganiseerd worden.

Deze post wordt uitgedrukt in vermoedelijke hoeveelheid uren. De hoeveelheid in rekening te brengen uren wordt bepaald door de sommatie van de duur van het nazicht van de voorgelegde documenten met de duur van de bespreking van het project tijdens overlegvergaderingen (met uitsluiting van de duur van de verplaatsing).

 

Type 4: Onvoorzien diversen

 

Deze post omvat bijvoorbeeld buitenlandse zendingen of andere onvoorziene zaken (zie hieronder). Voor de onvoorziene diversen dient ter staving het correcte bewijsmateriaal te worden toegevoegd.

 

Type 5: Toezicht Staalconstructiewerken

 

De opdrachtnemer voorziet in de inzet van opgeleide en ervaren profielen.

De opdrachtnemer stelt een voldoende krachtige laptop ter beschikking van de ingezette profielen en voorziet hierop de licenties van de software nodig voor het uitvoeren van de opdracht (minimaal Excel, Word).

 

Kwalificaties:

·         Het personeel dat effectief het toezicht uitvoert in de bedrijven beschikt over minstens 2j nuttige ervaring in de sector van laswerken van constructiestaal en is bij voorkeur in het bezit van een diploma ‘Lasinspectie VT(w)-2’ https://www.bil-ibs.be/lasinspectie-vtw-2 .

·         De verantwoordelijke van het personeel dat het toezicht uitvoert is minstens in het bezit van een diploma industrieel ingenieur of master in de industriële wetenschappen.

 

Toezicht

  • De constructeur bezorgt de rapporten van industriële zelfcontrole aan de dienstverlener binnen de week na de effectieve controle.  Indien dit niet gebeurt, dient de aanbestedende overheid (van het bijzonder bestek dat wordt opgevolgd) hiervan op de hoogte te worden gebracht door de dienstverlener. De dienstverlener beoordeelt deze registraties op de overeenkomstigheid ervan met het bijzonder bestek en rapporteert hierover in de verslaggeving aan de aanbestedende overheid (van het bijzonder bestek dat wordt opgevolgd). Er wordt een apart verslag opgemaakt voor elk afzonderlijk bijzonder bestek waartoe de constructie behoort.
  • Tijdens het bezoek wordt er toezicht uitgevoerd op de in uitvoering zijnde werken, de reeds uitgevoerde werken, geverifieerd of de verwerkte materialen conform bijzonder bestek zijn, worden de registraties van de zelfcontroles geverifieerd (op hun volledigheid en correctheid), worden er zelfcontroles bijgewoond, wordt het personeel geauditeerd (toepassing procedures, correcte opleidingen/certificaten/…), worden vorderingsstaten geverifieerd en gevalideerd, …
  • De apparatuur van de dienstverlener die gebruikt wordt, is gekalibreerd overeenkomstig de geldende normen, en de kalibratie werd maximaal 12 maanden vóór het effectieve gebruik uitgevoerd. Er is geen speciale apparatuur noodzakelijk voor het uitvoeren van het toezicht.
  • Na ieder bezoek aan het bedrijf wordt binnen de werkdag een verslag (bezoeksverslag) opgemaakt (en overgemaakt aan de aanbestedende overheid (van het bijzonder bestek dat wordt opgevolgd)) met alle bevindingen en foto’s van de vaststellingen en overzichtsfoto’s voor de ‘stand van zaken’. Er wordt een apart verslag opgemaakt voor elk afzonderlijk bijzonder bestek waartoe de constructie behoort.
  • Na elke afgewerkt deel van de constructie wordt een apart beoordelingsverslag opgemaakt (inclusief besluit) binnen de week.  In het besluit wordt expliciet gesteld of de constructie conform bijzonder bestek is (of niet) , dit besluit zal dus gebaseerd zijn op het steekproefsgewijs toezicht van de dienstverlener enerzijds en de resultaten van de industriële zelfcontrole van de constructeur anderzijds.
  • De Wettelijk voorzien keuringstermijnen blijven van toepassing, en de dienstverlener is verantwoordelijk voor het opvolgen hiervan.

 

 

 

Type 6: Toezicht Conservering van staalconstructies

 

De opdrachtnemer voorziet in de inzet van opgeleide en ervaren profielen.

De opdrachtnemer stelt een voldoende krachtige laptop ter beschikking van de ingezette profielen en voorziet hierop de licenties van de software nodig voor het uitvoeren van de opdracht (minimaal Excel, Word).

 

Kwalificaties:

·         Het personeel dat effectief het toezicht uitvoert in de bedrijven beschikt over minstens 2j nuttige ervaring in de sector van conservering van constructiestaal en is bij voorkeur in het bezit van een diploma ‘Nace CIP level 1’ https://www.nace.org/education/courses-by-program/coating-inspector-program/cip-1 ) -of gelijkwaardig bv. SSPC of Frosio-, of beter nog van een diploma ‘Nace CIP level 2’ https://naceinstitute.org/institute/certification/coating-inspector/cip-2 ) -of gelijkwaardig bv. SSPC of Frosio-.

·         De verantwoordelijke van het personeel dat het toezicht uitvoert is minstens in het bezit van een diploma industrieel ingenieur of master in de industriële wetenschappen.

Toezicht

  • De applicateur bezorgt de rapporten van industriële zelfcontrole aan de dienstverlener binnen de werkdag na de effectieve controle.  Indien dit niet gebeurt, dient de aanbestedende overheid (van het bijzonder bestek dat wordt opgevolgd) hiervan op de hoogte te worden gebracht door de dienstverlener. De dienstverlener beoordeelt deze registraties op de overeenkomstigheid ervan met het bijzonder bestek en rapporteert hierover in de verslaggeving aan de aanbestedende overheid (van het bijzonder bestek dat wordt opgevolgd). Er wordt een apart verslag opgemaakt voor elk afzonderlijk bijzonder bestek waartoe de constructie behoort.
  • Tijdens het bezoek wordt er toezicht uitgevoerd op de in uitvoering zijnde werken, de reeds uitgevoerde werken, geverifieerd of de verwerkte materialen conform bijzonder bestek zijn, worden de registraties van de zelfcontroles geverifieerd (op hun volledigheid en correctheid), worden er zelfcontroles bijgewoond, wordt het personeel geauditeerd (toepassing procedures, correcte opleidingen/certificaten/…), worden vorderingsstaten geverifieerd en gevalideerd, …
  • De apparatuur van de dienstverlener die gebruikt wordt, is gekalibreerd overeenkomstig de geldende normen, en de kalibratie werd maximaal 12 maanden vóór het effectieve gebruik uitgevoerd. Er is geen speciale apparatuur noodzakelijk voor het uitvoeren van het toezicht.
  • Na ieder bezoek aan het bedrijf wordt binnen de werkdag een verslag (bezoeksverslag) opgemaakt (en overgemaakt aan de aanbestedende overheid (van het bijzonder bestek dat wordt opgevolgd)) met alle bevindingen en foto’s van de vaststellingen en overzichtsfoto’s voor de ‘stand van zaken’. Er wordt een apart verslag opgemaakt voor elk afzonderlijk bijzonder bestek waartoe de constructie behoort.
  • Na elke afgewerkt deel van de constructie wordt een apart beoordelingsverslag opgemaakt (inclusief besluit) binnen de week.  In het besluit wordt expliciet gesteld of de conservering conform bijzonder bestek is (of niet), dit besluit zal dus gebaseerd zijn op het steekproefsgewijs toezicht van de dienstverlener enerzijds en de resultaten van de industriële zelfcontrole van de applicateur anderzijds.
  • De Wettelijk voorzien keuringstermijnen blijven van toepassing, en de dienstverlener is verantwoordelijk voor het opvolgen hiervan.

Hoe er gebruik van maken?

Voor: Beleidsdomein MOW en omgeving 

 

Het verloop per bestelling is als volgt:

 

1. De aanbestedende overheid stuurt via mail een offerteaanvraag Deze bevat

  • een opdrachtomschrijving met de precieze inhoud
  • gewenste uitvoeringsdatum en duurtijd
  • vereiste expertise
  • gerelateerde documenten en aanvullende informatie
  • de termijn waarbinnen een offerte gewenst wordt

(de opdrachtgever zal een redelijke termijn voorzien rekening houdend enerzijds met de grootte/complexiteit van de opdracht en de opmaak van de offerte en anderzijds met de dringendheid (bv ingeval van assistentie bij calamiteiten).

De mail wordt mogelijks aangevuld met een (digitale) meeting voor bijkomende uitleg. Meerdere opdrachtverzoeken kunnen gelijktijdig gegeven worden.

 

2. De opdrachtnemer bevestigt onmiddellijk de ontvangst van de offerteaanvraag

 

3. De opdrachtnemer stuurt zijn offerte binnen de gewenste termijn, of bij ontstentenis hiervan binnen de 5 werkdagen.

De offerte bevat:

  • Een ingevulde inventaris. De prijs dient hierbij bepaald te worden met de eenheidsprijzen die hij opgeeft voor de offerte van de raamovereenkomst. Hij maakt zelf een inschatting van de benodigde hoeveelheden van de verschillende posten (bv uren van verschillende types medewerkers) die nodig zijn om de bestelling volgens de technische vereisten van het bestek tot een goed einde te brengen. Alle eventuele andere soorten kosten die specifieke voor de bestelling gemaakt moeten worden, worden afzonderlijk in de offerte voor de bestelling vermeld en verantwoord. Enkelvoudige raamovereenkomst voor het uitvoeren van technische controle bij het ontwerp en de uitvoering van investeringsprojecten Pagina 44 van 67
  • indien van toepassing een plan van aanpak voor de bestelling waarin verantwoordelijkheden, op te leveren producten, uitvoeringstermijnen, middelen en methoden worden beschreven en gedetailleerd, met daarbij een schema van de voor te leggen (tussentijdse) documenten met de bijhorende planning.
  • een inschatting van de benodigde uitvoeringstermijn die nodig is voor het uitvoeren van de bestelling rekening houdend met de gevraagde uitvoeringstermijn van de opdrachtgever. De uitvoeringstermijn wordt uitgedrukt in werkdagen. De offerte bevat een verantwoording van de uitvoeringstermijn. Wanneer de opdrachtnemer over onvoldoende gegevens van de opdrachtgever beschikt om de opdracht uit te voeren, maakt de opdrachtnemer hiervan op het ogenblik van de offerte ook melding van. Er wordt aangegeven binnen welke termijn de opdrachtnemer over de bijkomende gegevens moet beschikken om de voorgestelde uitvoeringstermijn te kunnen respecteren.

 

4. De aanbestedende overheid antwoordt met een inkooporder

 

5. De aanbestedende overheid stuurt via mail het aanvangsbevel met vermelding van de startdatum en de uitvoeringstermijn.

 

6. Tijdens de uitvoering van de opdracht houdt de opdrachtnemer nauw contact met de opdrachtgever.

Van alle vergaderingen wordt door de opdrachtnemer een verslag opgemaakt en binnen de 3 werkdagen ter goedkeuring aan de opdrachtgever voorgelegd.

De opdrachtnemer bezorgt tussentijds de documenten zoals bepaald in de offerte, ter nalezing aan de opdrachtgever. De documenten worden in MS Word formaat doorgestuurd zodat met de optie ‘wijzigingen bijhouden’ feedback kan worden gegeven. Ook wanneer de opdrachtnemer na de opmerkingen nog wijzigingen aanbrengt in het document worden deze op die manier gemarkeerd en voorgelegd aan de opdrachtgever.

 

7. De bestelling wordt als afgerond beschouwd na afloop van de gevraagde taken en/of definitieve oplevering van de documenten aan de opdrachtgever.

 

8. De opdrachtnemer stuurt een schuldvordering naar de aanbestedende overheid

 

9. De aanbestedende overheid bezorgt de opdrachtnemer een factuuraanvraag .

 

10. De opdrachtnemer moet ten allen tijde de aanbestedende overheid op afroep een overzicht kunnen voorleggen van de stand van zaken van alle lopende bestellingen, inclusief een overzicht van de afnamevolumes

 

Neem contact op met EBS – Christophe Van Ginderachter(christophe.vanginderachter@mow.vlaanderen.be) of Bart Verbeke (bart.verbeke@mow.vlaanderen.be) als u van dit raamcontract gebruik wilt maken.

Contact

Expertise Beton en Staal (EBS) - Keuringen beton

Adres
(postadres) Koning Albert II-laan 15, bus 437
1210 Brussel
Telefoon
+32 2 553 73 56
E-mail
ebs.keuringen@vlaanderen.be
Website